Bröllopsresan!

Eftersom jag just nu har lite tid över med en prickig liten sovande unge i famnen tänkte jag passa på att berätta lite om vår bröllopsresa.

Söndagen den 3/6 vaknade vi på Elite stadshotell. Vi vaknade innan klockan ringde och låg bara och pratade om bröllopet någon timme innan det knackade på dörren och vi fick frukost på sängen. Efter att ha bytt morgongåvor och ätit frukost packade vi snabbt ihop och gick för att möta upp Sören. Sören tog med sig våra bröllopskläder och gav oss en påse med matsäck att äta på kvällen. Efter att ha pratat en stund och visat våra morgongåvor gick jag och Mattias till tåget.

På tåget passade vi på att äta lite bröllopstårta som vi fått med oss som matsäck.

Framme i Stockholm passade vi på att ta en smörgås i väntan på tåget till Arlanda.

Kvällen blev ganska lugn. När vi kom till hotellet blev vi återigen bjudna på champagne, frukt och choklad. Så vi passade på att bara ta det lugnt, äta det och snittar (som vi fått med oss från bröllopsfesten) och titta på tv. Vi passade även på att ta varsin öl/cider som Sören packat ner till oss.

Vid 4 på morgonen på måndagen den 4/6 ringde klockan och vi gick upp och åt frukost. Vid 5 åkte vi till gaten och vid 7 lyfte planet. Vi mellanlandade i Düsseldorf och åt lunch där.

Framme i Rom var vi väldigt trötta. Så första kvällen tog bara en promenad genom en park bort till Colosseum. Vi passade på att äta pizza. Eftersom det var första pizzan på ca 1½år för mig fick jag lite ont i magen, så vi gick och la oss tidigt den kvällen.

Tisdagen gick vi hela dagen. Vi började bort till Colosseum (det låg inte långt från hotellet) och gick sedan, lite omvägar, till en marknad för att sedan avsluta vår promenad med Fontana di Trevi innan vi vände tillbaka till hotellet. Det tog ca 7h. Vi passade även på att shoppat en del, men mest färsk frukt och glass. Vi hittade ett litet mysigt café så vi tog varsin cappuccino och provade lite Italienska bakverk. Vi upptäckte även en liten butik med massor närodlade saker och där fick vi provsmaka olika likörer (lite för mycket olika sorter kände jag när jag gick därifrån eftersom jag inte är van att dricka alkohol) så vi köpte med oss två olika sorter hem.

Onsdagen gick vi runt hela dagen. Bl.a. så gick vi till spanskatrappan och sedan tillbaka till Fontana di Trevi. Fontana di Trevi blev lite vårt favoritställe (även om allt var ännu dyrare där). Fontänen är väldigt majestätisk och otroligt vacker! Så på onsdagen passade vi t.o.m. på att ta en fika vid ett litet café med utsikt över fontänen. (Utsikt åtminstone om man satt vid vårt bord, som var längst bort, och lutade sig lite. Men det skiljde ca 50kr i priser om man åt där eller mitt framför.)

Torsdagen var en shoppingdag. Men vi hann med en tripp bort till piazza del popolo (det är det största torget i Rom), Leonardo Da Vinci muséet, spanska trappan och två turer till Fontana di Trevi.
Eftersom vi blev supertrötta och jag hade jätteont i fötterna så köpte vi med oss en pizza och lite italienska bakverk till hotellrummet och åt middag där. Kvällen avslutades med varsin Bacardi Breezer och italiensk tv.

Fredagen gick vi upp vid kl 5 för att åka en guidad tur till Vatikanstaten. Vi var supertrötta, men det var väldigt häftigt att se. Det enda negativa var att vi blev tvungna att ha långärmat och långbyxor för att få komma in i kapellet och det var ca 35 grader varmt. Vi fick gå genom en del av vatikanmuseet och sedan in i sixtinska kapellet.

När vi kom tillbaka till hotellet, vid ca 13, bytte vi bara om till kortbyxor och kortärmat och sedan gav vi oss ut och shoppade igen. Vi kom fram till två saker om Rom. 1. Hur vi än gick, i vilket vädersträck som helst, så lyckades vi ALLTID ha solen i nacken. 2. Så fort Mattias la ner kartan och vi gick ändå så verkade vi hamna vid spanska trappan.
Vi hittade även Hard rock Café, så vi passade på att äta där (även om det inte är typiskt italienskt). De hade en KISS poster bland sina bilder och spelade Springsteen på tvapparaterna där inne, så vi var nöjda båda två. :-)

Lördagen var riktigt sval! "Bara" 25-30 grader och lite småskurar. Så vi passade på att bara gå omkring och titta på sådant som vi missat och sådant vi ville se igen. Bl.a. var vi vid en marknad som har det mesta. Vi köpte med oss 1kg bigarråer och 500g smultron som vi åt till kvällsmat. Sedan gick vi till Fontana di Trevi en stund igen och bara stod och beundrade den.
Sedan blev det lite shopping igen. Efter det gick vi tillbaka till hotellet för att packa väskorna. Dels för att ha det gjort, men även för att vi hade shoppat en del grejer så vi ville vara säkra på att allt fick plats. Mattias lyckades tyvärr stuka foten rejält så kvällen tillbringade han med foten i högläge med en ispåse, medan jag gick ut för att leta bandage och köpa med mat till hotellet.

Söndagen gjorde vi inte mycket, mest p.g.a. att Mattias hade ont i foten. Vi gick bara och köpte en extra väska till handbagage och passade på att titta på allt vi ville se en sista gång. På kvällen skulle vi gå ut och ta en drink, men den vi köpte drinkarna av kunde varken engelska eller blanda drinkar. Han hade ca hälften alkohol och hälften läsk så varken jag eller Mattias ville dricka upp hela. Så istället avslutades kvällen i hotellbaren med en whiskey för Mattias och en cappuccino till mig.

Resan var underbar! Men det var extremt varmt. Det var mellan 35 och 40 grader nästan varje dag. Vi åt och drack massor gott. Gick, såg och upplevde mycket. Men framförallt fick tid att bara vara vi, kära, nygifta och lyckliga! :-)

/Kikki

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()